Förhoppningsvis på rätt spår

Börjar hitta tillbaka till träningen. Och det är så skönt! Ger verkligen energi när man gör det rätt. Träning kan verkligen ta över och bli ett krav istället för helt enkelt göra livet bättre.

Efter Vasaloppet var jag så jävla besviken, hade åkt rullskidor och sprungit rätt bra i somras och sen åkte jag till och med rullskidor här i Uppsala och tränade bål på gymmet, kändes verkligen som att jag tog steg i rätt riktigt. Sen kostade jag på två skidlektioner också, där det iofs visade sig att jag hade mer att jobba på än vad jag trott och det tog ner mig en del, en hel del om jag ska vara ärlig. Men Vasaloppet blev en stor flopp för min del och jag var riktigt förbannad på måndagen efter, riktigt deppig. Kanske töntigt men jag trodde ju att det skulle gå bättre än förra året till och med, med mer och bättre träning i kroppen men så blev det huvudvärk och smärta i vänstra knäet bara några mil efter start. Kändes som en mardröm när gamlingar, feta gamla män och tjocka kärringar drog om mig och jag fick bryta efter halva loppet. Så skulle det ju inte bli.
På tisdagen ringde jag en kiropraktor som jag nu gått till ett par gånger och fått tips på stretchningsövnngar och styrkeövningar som han tror ska hjälpa. Han säger att jag är väldigt stel i bröstryggen och att jag är osymmetrisk i mina skuldror, har mer spänningar vid vänster skuldra och ev. är lite svag i muskulaturen vid skuldrorna. Så nu jobbar jag på med det. Jag hoppas jag får bukt med mitt huvudvärksproblem, man ska inte ha problem som jag har om man är 22 år, äter bra och håller igång som jag gör, då är något riktigt fel. Jag ska även ta skidlektioner för att få till en bra skidteknik så inte axlarna blir överansträngda utan att jag jobbar mer rätt och med bålmuskulaturen.

I förrgår när jag simmade crawl fick jag otrolig huvudvärk bara efter ca 5-10 min, ja, något är fel. Jag behöver få till det här nu. Hoppas jag är inne på rätt väg bara.

Men iallafall för att fortsätta det jag började skriva om, jag tog några dagar efter första besöket hos kiropraktorn med att bara stretcha och göra bålövningar och nu har jag även kommit igång med styrketräning med helkroppsövningar. Skuldror,rygg, ben, bål, armar, ja allt. Och jag har börjat springa igen. Väldigt lugnt dock, bara ca 3km per gång nu i början för att träna smart och inte dra på mig skador och även för att behålla glädjen. Ribban ska vara så låg att jag praktiskt taget snubblar över den, för jag vill verkligen tycka om att springa och det gör jag inte om jag tvingar mig igenom 1mil när jag hatar det, utan springer 3 km lätt och enkelt, njuter av det varenda steg och längtar till nästa gång. Jag har tillräckligt med krav med plugg som tar praktiskt taget hela dagarna och då vill jag att träningen bara ska vara rolig och få mig att må bra och orka leva ett bra liv :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande