Träning för skidåkare

Jag har länge tänkt att jag borde ha fixat mig ett ordentligt träningsprogram för att stärka upp min bålmuskulatur, men även axlar och skuldror och övre rygg. Så nu är det äntligen gjort och jag är riktigt nöjd efter att ha tränat igenom det igår.
Här kommer mina övningar:

Viktigt att inte svanken får för mkt belastning, tänkt på kvalité! Den här är också super för axelstabilitet som är så himla viktigt vid stakning och den ökar rörligheten för stela mig.
Den här gjorde jag med korsdrag och sen ut diagonalt. Så dra ihop ex. höger ben och vänster hand under magen, viktigt att stabilisera, gör långsamt, och sträck sedan ut diagonalt och byt ben och hand. Grym!
Den här gjorde jag utan vikt, det får bli en progression. Men just nu var det jobbigt nog att bara rotera upp och ner med handen.
Här hade jag fötterna på en medicinboll, jobbigare än jag trodde, men den får med många muskler.

Grymt jobbig och fantastiskt bra! Jag tror jag hade någonstans ca 10kg hantlar.


Den här är grymt jobbig, jag varierade så jag gjorde en armhävning med höger ben upp och sen nästa med vänster ben upp.


Den här är tung! Jag hade ganska brett grepp för att klara av att göra den, progression får bli att smalna greppet.

Svårare än den ser ut.

Den här gjorde jag utan fötter på boll, man kan också göra den med fötter på pilatesboll men det får bli en progression senare. Ialllafall riktigt bra och speciellt för mig som behöver öka rörlighet i axlarna.  Jag gjorde denna men när jag går ut, böjer jag i armbågarna och när jag ska tillbaka så får jag först trycka upp mig med triceps för att räta ut armbågarna och sedan gå tillbaka. Superövning!

Är osäker på om jag ska ha med denna, är ändå så pass många övningar..

 Här på bilden är det ett smalt grepp, men jag använde vanligt grepp samt hade fötterna på pilatesboll för ökade krav på stabilisering.

 Dips i ringar, jag fick inte till den sådär jättebra igår men planen är att få med några iallafall.

Fast här gjorde jag mest med armarna framåt, både för att öka krav på stabilisering och för att jag behöver öka rörligheten i mina axlar. Jag hade även en ca 1dm gjock gummifyrkant jag stod på för att öka krav på stabilisering. Jag trodde verkligen inte att den här övningen skulle vara så jäkla bra som den var men den var helt fantastisk. Den är bra för fotleder och knäna inför löpningen, den är bra för rörlighet i axlar och speciellt eftersom jag sträcker mina armar framåt, och bålen får verkligen kämpa för att stabilisera kroppen när man går upp och ner. Här står han dock med rakt ben, jag böjde mitt ben.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande