Stafettvasa och nattvasa

Jag, Mårten, Annelie, Kim och Erik körde stafettvasan på fredagen. På grund av sträng kyla, minusgraderna pendlade mellan -20 till -27 dagen innan så senarelades starten 1,5 timme. Tror det var ca -20 när Kim startade i Berga. Mårten körde 2.a sträckan, jag 3.e, Annelie 4.e och Erik gick i mål. Riktigt roligt! Jag som åkte från Evertsberg till Oxberg hade i princip enbart nerförsbackar och det var nästan läskigt ibland, men så roligt! Dock hände något med mitt blodtryck och jag fick svimningskänslor flera gånger men det gick över efter loppet fram mot kvällen som tur var.  Jag hade ca -8 när jag startade. 
Vi var tyvärr inte i Mora när Erik gick i mål eftersom jag, Mårten och Kim anmält oss till nattvasan som hade starttid 20.00. 
Det var lite funderingar från vasaloppets sida dagarna innan om nattvasan skulle halveras eller om de skulle vidta extra säkerhetsåtgärder på grund av den stränga kylan som höll i hela veckan. Det beslutades dock att hela skulle köras, med säkerhetsåtgärder och när starten gick var det ca -10 minus bara så det var tur. Dock var det bara lite drygt 900 lag av 1500 anmälda som dök upp till start och under kvällen och natten var det nästan 300 lag som bröt loppet. 

Mats skulle egentligen kört med Johan, men Johan drog sig ur pga bristande träningsmängd och jag hoppade in som reserv, dock bröt vi i Mångsbodarna pga att Mats fick rejält ont i höger ben och fot. Men det var riktigt roligt att vara med i starten iallafall och jag är sugen på att köra igen, dock då med skateskidor :) 

Kim och Mårten bröt i Evertsberg pga slut på energi, båda hade ju kört 24km vardera på stafettvasan så det spelade säkert in. 

Pappa var snäll och ställde upp som följebil så han skjutsade oss allihop till Mora för att hämta väskor och duscha. Vi var väl tillbaka i stugan kring 4 tiden på lördagsmorgonen. 




 Otroliga mängder snö! Och minusgrader.. Vi frös som sjutton till och med i stugan, hoppas vi kan renovera och bygga ut den snart .













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande