Järvsö Backyard Ultra

Sprang min första backyard ultra igår, det blev även min första mara och min första ultra :p 
Några riktigt duktiga personer hade arrangerat Järvsö Backyard Ultra igår vid Helsingegården, vi blev väl runt 35 personer som sprang totalt men många droppade av rätt snabbt. Starten gick 9.00 men jag startade kl 10, trots att jag hade varit vaken sedan typ 6-7 tiden, städat huset osv.. :p 
Tanken från min sida var att åka dit, springa något eller några varv för skoj skull, lite socialt sådär och sedan åka hem och göra någonting annat. Hade cyklat på rätt bra dagen innan samt sprungit så hade inte riktigt planerat för att springa långt. Men efter 3-4 varv bestämde jag mig för att ta 7 varv och därmed klara maran och ultran och gå i mål på ca 46.9km. Sprang i trailskorna och det var ingen hit när det råkade bli så långt, eftersom det mesta av banan gick på asfalt och grusväg :p Fick lite ont i fötterna på slutet, men annars kändes det bra. Något knä som spökade lite men ingenting att lägga energi på :) Grymt nöjd!

Lite kort info om loppet:

Banan var 6.7km ungefär, start gick varje heltimme och då varannat varv motsols och varannat varv medsols. Starten gick från helsingegården, ner genom kohagen, förbi båthamnen, förbi lanthandeln, förbi stenegård, via sannaleden vid älven, ut på vägen, upp i skogen innan stenegård, bakom stenegård, in vid kristoffers, ut på kalvstigen och in mot helsingegården. Ja ursäkta beskrivningen, men ni kanske förstår på ett ungefär :p Fin runda iallafall!

Jag trodde verkligen inte det skulle vara så roligt men tack vare härliga och trevliga människor blev det riktigt kul!
Jag tog det väldigt lugnt, varje varv blev väl ca 45-48minuter, vilade några minuter i depån, åt och drack massor pga att det var sjuukt varmt och sedan ut och springa igen. 
Jag hoppas verkligen dom arrangerar det nästa år igen och då skulle jag vilja planera och satsa för att hålla på så länge som möjligt!

Annars går träningen helt okej. Har mina dippar med rejäl energibrist, har svårt att få en bra balans mellan jobb, träning, återhämtning och allt annat. Man kan tycka att jag som inte har några barn eller så borde kunna få till det riktigt bra men på något vis är det svårt att få till balansen. Men jag lär mig hela tiden. Funderar lite på att ta hjälp av en tränare för att lägga upp en bra plan och se hur bra jag kan bli. Det jag vill satsa på är längdskidor på vintern och mtb på sommaren, hur det ska gå ihop har jag ingen aning om :p 

I fredags hade jag sista kursen på nack- och skulderundersökning med Björn Aasa, riktigt intressant!

 Ha det bra!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande