Cykelvasan 2023





Cykelvasan 2023 är nu genomförd och det gick faktiskt bra.
Kom till Mora på fredagen, ordnade med nummerlappar, åt och pratade med folk, fin dag men någon regnskur. De som gick i mål då efter öppet spår såg inte alltför leriga ut. Sen åkte vi till stugan, var en sväng till mässområdet i Lindvallen samt tog en promenad uppför startbacken som såg riktigt fin ut. Vasaloppet hade gjort ett riktigt bra jobb med att säkra upp att den vägen skulle hålla sig fin, den var hård och bra. På grund av att startgärdet var helt översvämmat och tanken var att för första gången skulle även cyklisterna ta samma starbacke som skidåkarna gör på vintern så gjorde de en liten omdragning, man fick cykla en liten bit upp i en gamla asfaltsbacken men sedan banvallen tillbaka mot startbacken och upp iden. 
Gjorde iordning allt på kvällen och klev upp 05.30 på lördagsmorgonen. Åt lite frukost och cyklade till starten, la cykeln i startfållan och väntade. Pratade med lite folk och lämnade väskan. Det var lugn stämning. Starten gick och jag fick till en hyffsad start, gick lite för långsamt uppför startbacken, benen hade inte riktigt vaknat men det gick ok. Jag och en till tjej gick ihop och började jaga efter framförvarande, det blev en bra klunga och samarbetet gick bra. Några drog mer än andra, vissa var tröttare. Jag märkte att jag var stark, både uppför, utför och på platten, fin känsla! Jag hade blandat 90gram kolhydrater/timme i en flaska och hade vatten i den andra, det gick bra!
Regnet började en stund efter starten och alla blev lerigare och lerigare. På grund av sönderkörningar  så hade de gjort omdragningar vid lundbäcksbackarna så det blev en hyffsat lång grusvägsbacke där.
Det blev lerigare och lerigare ju närmare mål vi kom, såg knappt någonting alls. 5 km kvar så sprack klungan, jag hann inte alls vara med på vad som hände, några framför och några bakom, jag körde solo in i mål på tiden 3.44 och placering 33. Nöjd och taggad på att fortsätta.

Jag drog till duscharna och hejade sen in Kim som gick i mål. Pratade med lite folk och hade det trevligt, åt lite macka och sen drog vi hem. Fick tvätta cykeln tre gånger, ta isär allt och tvätta noga. Även kläderna gick i maskin 3 gånger, otroligt vad lerigt det var. 




Startbacken


I söndags gick vi på diggiloo i Järvsö, riktigt trevligt!
 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande