Gla och lycklig

Kost och prestation.

Ja det finns en hel drös med olika uppfattningar om vad man bör och inte bör äta för att må bra och prestera på toppnivå. Jag vet iallafall vad som funkar för mig och det är ju tur det.
Jag vet att jag behöver en stor och rejäl frukost, jag vet att jag är hungrig igen bara någon eller två timmar efter frukosten och behöver ta mig ex. en banan, en macka och en dricka eller liknande.
Jag vet att jag behöver en rejäl lunch och att jag behöver mellanmål ungefär en eller två timmar efter lunch. Jag vet att jag behöver en middag och att jag oftast mår bäst av att äta något innan jag lägger mig.



Det kan vara lite trixigt att få in träning, mat och allt annat så det passar bra.
Men jag behöver äta två timmar innan träning, äter jag timmen innan så får jag ont i magen och träningen blir inte alls bra.

Men vad äter jag?

Eftersom att jag är en väldigt hungrig människa som känner av sitt låga blodsocker väldigt lätt så väljer jag att äta rejäl mat. Jag klarar mig inte på sallad med lite kyckling, det funkar helt enkelt inte.
Till frukost käkar jag havregrynsgröt med blåbär, havremjölk och chiafrön. Till det dricker jag kaffe med sojamjölk. Jag tar även järn- och zinktillskott eftersom att jag är blodgivare och zinktillskott gör att kroppen lättare tar upp järn. Jag ligger lite lågt i järn och tränar man mycket som jag gör så är det lätt att järnnivån inte är så hög.

Bildresultat för järn i mat

Jag berättade ju vad jag äter till mellis efter frukost, banan är asbra för det är så lätt att ha med sig och en macka är mättande. Jag äter inte ljust bröd, inte för att jag är tjock utan för att jag helt enkelt måste äta så himla mycket om jag äter ljust bröd, mörkt bröd mättar så mycket bättre och jag tycker det är mycket godare att äta när det är tuggmotstånd.

Till lunch äter jag rätt ofta en kycklinggryta som består av kyckling (obvius), matlagningsgräde, curry och andra goda, starka kryddor, grönsaksblandning och bulgur eller pasta.
Men det är lite lika, jag har alltid grönsaker till min mat för annars måste jag äta så mycket pasta och kött och det blir både dyrt och tråkigt att äta, jag tycker faktiskt att maten blir sjukt mycket godare om man blandar med grönsaker.


Till mellis sen kan jag äta knäckemacka med avokado, apelsin, äpplen, bananer eller liknande. Inte allt såklart men några saker av det jag skrev iallafall. Det där är såklart olika från dag till dag.

Mina middagar brukar ofta innehålla kött, potatis och grönsaker. Jag vet att det är många som inte äter så mycket potatis men jag råkar veta att potatis är väldigt mättande, jag vet det av både erfarenhet och genom undersökningar. Nu ska ni vara sådär duktiga och inte lita på mig och gärna söka på undersökningar för jag kommer nämligen inte ihåg vart jag läst det och mycket möjligt ljuger för er. Men! Jag vet vad jag har erfarenhet av iallafall och det är att potatis mättar ungefär tusen gånger bättre än bulgur och pasta.

Till mellis sen blir det gärna frukt och knäckemacka samt te.

Jag brukar säga till dom som snackar om dieter hit och dit att det viktigaste är att man äter varierat och färgrikt. Min dag börjar blått med blåbär, går lite i gult med banan sen till mellis och fortsätter grönt, rött och gult vid lunch då jag äter broccoli, tomater och andra goda grönsaker som jag inte kommer ihåg namnet på (klassisk wookblandning är det iallfall ofta) och sen till mellis går det i grönt av avocado, rött eller grönt av äpple, orange av apelsin och sen till kvällen är det ofta grönt av plocksallad och sen är det färgrikt igen till kvällen av frukt.
Jag är såklart inte perfekt, ibland äter jag helt tokigt som en dietist skulle säga, ibland dricker jag alkohol och så vidare. Men oftast äter jag väldigt bra och mår därefter. Enkel matte.



Dom säger att sallad är nyttigt men det är inte nyttigt att äta sallad 5 gånger per dag, 7 dagar i veckan. Vår kropp behöver så himla mycket mer och därför behöver vi variation. Det gör inte ett smack om vi äter godis någon gång då och då om vi äter massa annat som är mer näringsrikt och rör på oss. Dagens sanning.

Vad är det vi vill med våra liv? Vi kanske ska fundera på det först och främst. Vill vi ruta in oss och göra livet dötråkigt eller vill vi variera och vara flexibla och må riktigt bra?
Jag älskar energi, jag älskar energin jag får från mat och träning, jag älskar energin jag kan ge till människor omkring mig och jag älskar energin människor ger mig!
Ibland hatar jag livet, ibland är jag astrött, ibland är jag fanimej inte perfekt. Men, det gör ingenting. Det gör absolut inte ett smack, för jag försöker leka och vara positiv större delen av tiden och det är huvudsaken :D


Kramar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande