Vinterveckan 2020


Ja så var vinterveckan 2020 över och med den så är jag klar med tjejvasan, stafettvasan och Vasaloppet.
Har fått ihop 80.6mil om jag har räknat rätt innan tjejvasan, på snö så det är jag nöjd med, det mesta är dessutom stakning, det är kanske 1 mil som är diagonalåkning. Har denna vinter gått långt när det gäller stakningen, har både klarat slakmotan i Harsa och Blacksås i Harsa stakandes.
Ja men så blev det dags för tjejvasan och jag skulle starta i startled 2 då jag inte hade tävlat något på 2 år. Tyvärr lyckades jag glömma klisterlapparna med startnumret när jag skulle lägga in skidorna för att hamna längst fram så jag fick springa tillbaka till bilen för att hämta dom och hamnade naturligtvis då längre bak i startledet än jag ville. När starten sedan gick klockan 9, samtidigt som eliten, alltså startled 1a, 1b och 2 så gick det segt. Hade behövt stå betydligt längre fram för att göra kroppen förtjänt. Hade röd glidvalla på stakskidorna, regnet öste ner och snön försvann mer och mer. Under loppet var det knappt några spår utan någon slags blandning av is och sockrig blötsnö blandat med massor av grus. Och jäklar vad det regnade! Men jag gav järnet och stakade mig i mål på tiden 1.48 och hamnar därmed troligtvis i startled 1b till nästa år och då jäklar! Blev placering 101.
Genom att bli "snabbaste" jacka i mål vann jag en tävlingsdräkt från lager 157 via vasapodden som jag sedan kunde använda på Vasaloppet, hur roligt som helst ju!
Efter tjejvasan åt vi mat och tog det lugnt, dagen efter kikade vi på Fredrik, Nina och Peter som åkte öppet spår i strålande solsken och dunderbra spår!
Jag gjorde sedan något intervallpass på skiergen  på tisdagen och kände mig betydligt piggare än veckan innan, men annars en ganska lugn vecka. På torsdagen flexade jag ut tidigt och sedan åkte vi till Transtrand igen. Vi mötte upp Christer i stugan och fick sedan meddelande av teamledaren att det behövde ändras lite i laguppställningen inför stafetten så det blev en tur med bilen för att byta till nummerlappar osv. Men dagen efter stod jag och Kim på starten i Berga By för varsitt lag, jag åkte på skinsskidor och Kim på stakskidor. Jag gjorde bort mig så jäkligt med skinsskidorna för fy satan vad tungt det gick! Kim var 6 minuter snabbare än mig till Mångsbodarna och jag fick slita arslet av mig för varje meter! Men vilken otroligt vacker morgon det var där ute på myrarna, solen gick upp och snön gnistrade, helt bedövande vackert!
Sedan växlade jag till Christer och Kim till nästa teamkamrat i hans lag och så åkte vi och hejade på laget. Blev käk i Mora med gänget. Vilken dag! Kims lag på 21 plats och mitt på 50 plats, riktigt nöjda!
På lördagen gjorde vi inte mycket, jag köpte en uswe väska att ha energi i när jag åker skidor och cyklar och vi myste och åt gott. Sedan på söndagen var det dags för start i Vasaloppet. Snön öster ner och spåren som dagen innan varit isiga och supersnabba var denna dag betydligt tyngre!
Jag hade bestämt mig för att prova att köra blanka skidor, men hade vallaskidorna för att kunna stanna och valla om det behövdes. Jag stod i startled 4 och Kim i 7. Jag hade ju seedat upp mig från tjejvasan men Kim hade inte kört något seedningslopp. Mamma och pappa skjutsade oss till starten och sedan var det dags! Det var riktigt jäkligt i startbacken att inte ha fäste och så tog det ju stopp där bland alla människor så jag fick hänga i armarna ordentligt. Sedan var det bara att stå i lemmeltåget, försöka gå förbi där det gick och staka på. Det kändes riktigt bra till en början. Jag hade energi för 4 timmar i uswe väskan, tog en gel med koffein i starten och sedan en i Risberg och en utan koffein i oxberg. Tycker energin var superbra! Drack kanske 2 koppar på kontrollerna för att jag blev törstig. Ca 0 gradigt och jag hade tävlingsdräkt från lager 157 med underställ under eftersom jag trodde att jag skulle bli så blöt av snön, men blev snarare för varm.
Strax efter Risberg tappade jag stavspetsen på ena staven och fick åka utan till evertsberg där jag fick en ny truga. Jäklar vilken skillnad det blev! Men fy vilken backe det var till Risberg, hua mig!
Saxade lite i någon backe men annars var det majoritet stakning. Någon eller några mil från mål fick jag meddelande från Mårten att jag hade väldigt liten marginal att klara medaljtid så då var det bara att spurta, fy satan vad jag kämpade på de sista 7km in till mål men jag klarade medaljtiden! :D
Gick i mål på tiden 6.55.43, blev 107 dam och 2273 totalt.
Ja så det blev en bra vecka! Har en del träningsvärk men annars mår kroppen finfint! Nu är det bara att växla upp inför nästa år !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande