Trysil

En resa till Trysil tillsammans med riktigt bra vänner är alltid en bra idé!

Jag och Kim packade ihop efter jobbet i torsdags och åkte till stugan i Transtrand där vi övernattade och på fredagsmorgonen åkte vi den sista ca 1.5 timmen till Trysil. Peter och Nina gjorde likadant men de sov i sin "husbil/van".
Framme i Trysil så fikade vi lite innan det var dags att cykla lite i Gullia, det blev inte någon superlång sträcka men kikade omkring lite innan vi åkte till lägenheten på Fageråsen.
Lägenheten hyrde vi fredag- fredag och den hade tre sovrum, badrum med bastu och tvättmaskin och superfin utsikt över berget och lite över dalen. Låg dock en bit ifrån Gullia men det tog väl bara ca 15min med bil och fördelen var att man snabbt kunde komma upp och cykla "Fjellrundan" uppe på berget.

Senare på kvällen ordnade vi tacos lagom till att Fredrik och Vickan anlände.

På lördagen blev den en heldag i Gullia med allesammans, hade med matsäck och myste på. Blev mest blå och gröna leder. Vi tog "Fjellrundan" till Gullia och sen betalade vi för en enkeltur med liften upp för att cykla tillbaka till stugan. Superfin dag med bara en punktering ;)

Starten av Fjellrundan! Lite kallt uppe på fjället som det kan vara en oktoberdag men otroligt fint med solen!
Jag tror att ska man cykla i Trysil i oktober så bör man verkligen ha med sig bra kläder, det svåra är dock att klä sig och klä av sig så man inte blir för svettig och fryser av det sedan..
Det var dock många som sprang på fjället och det kan jag verkligen förstå.
Fjellrundan är en grön cykelled med lite spånger som den på bilden, så verkligen inga problem, inte heller denna dag då det var blött och lite kallt. Annars var det stor och bred grusväg runt.

Det blev sedan en härlig tur nedför backen "Magic Moose" innan vi lekte runt i Gulliaområdet.
Magic moose är en led till vilken du antingen får cykla till eller ta liften till. Trysil har, som jag förstår det, tre banor man kan ta nedför fjället och ta liften till. Det är Magic Moose, Flowstar och en röd bana som vi tyvärr inte hann åka men som vi planerar att ta vid nästa tripp.

En enda punktering lyckades det bli under våra fina dagar i Trysil.

Vickan och Freddan :D

En bild från de ökända banan B- rage, efter Brage som har designat den, en dubbelsvart led som jag och övriga fick svindel bara av att se på.. Annars finns det bara gröna, blå och röda leder i Gullia.

Utsikten från stugan

På söndagen blev det liftburen cykling, vilket var sjuukt roligt! Kallt dock, väldigt kallt men kul :) En paus för att äta pasta och sen på det igen.

På måndagsmorgonen åkte gänget hem men jag och Kim stannade till onsdagen.
Måndagen blev dock en mysdag, först åkte vi lite bil kring Trysil för att se över området lite och sen blev det stughäng. Regn, blåst och kallväder är inte det bästa när man vill cykla. Men en vilodag var riktigt gött det med :)
På tisdagen och onsdagen hängde vi i Gullia och köttade röda leder, såå sjuukt roligt! Men efter dessa dagar var man ganska nöjd med området .

Så efter att ha åkt ganska mycket i området så kan jag varmt rekommendera "French mustache", "Rodeo" och "Rednek". Tre röda leder med lite varierande form. French mustache är väl en mer xco inspirerad bana, med lite mer rötter och stenar i stigen och rejäla hinder att ta sig över. Rodeo har stora härliga berms med hopp och Rednek är väl en god blandning skulle jag säga. Dessa tre är mina favoriter i området iallafall.

Det blir absolut fler resor till Trysil men då när det är lite varmare helst :)