Madeira - Pico do Arieiro och Pico do Ruivo


Tredje dagen på Madeira blev det en tur till öns tredje högsta- och den högsta toppen. Pico do Ariero och Pico do Ruivo. 
Pico do Ariero, tredje högsta toppen, är 1818m hög och Pico do Ruivo är 1862m hög. Nu till det mest fantastiska, vi åkte bil till Pico do Ariero! Helt sant! Det gick till och med busslaster med turister dit. Stor parkering och allt! Med det sagt så förstår ni att det inte var alltför mycket klättring för vår del, dock gick ju leden ner och upp en del men vi behövde inte ta oss 10km rakt upp. Jag vet faktiskt inte riktigt hur lång leden var, tror jag fick lite olika uppgifter på det men det tog väl oss ca 5 timmar om jag kommer ihåg rätt. Men då fikade vi och stannade och tog en hel del bilder.
Jag som är sjukt höjdrädd tyckte att det bitvis var riktigt jobbigt men det var värst i början så tar man sig förbi det så går det ganska bra sen faktiskt. Det är riktigt bra gjort med rejäla leder, vajerstaket och trappor. 







 Där ser ni starten, vid "golfbollen".



 Som tidigare sagt, så har det lagts ner en hel del arbete på att få till bra leder.










 Vi fick gå igenom tunnlar en del men skulle nog inte säga att det var mer än 15mins tunnelgående  totalt :)









 Utsikten var helt, helt oslagbar! Men jag rekommenderar att ha med sig bra med energi och vara utvilad innan för att göra turen rättvisa.






 Jag förstod det som att det fanns två olika leder att gå, jag vet faktiskt inte om vi tog den lättare eller den svårare.



 Strax innan Pico do Ruivo så låg det ett hus, jag vet inte om det varit någon slags restaurang men det såg väldigt stängt ut när vi var där iallafall. Tror det fanns toalett där men inte helt underhållen.

















 Tillbaka.
 På vägen hem tog vi en tur förbi en glasbalkong. Alltså, en utkiksplats med glasgolv och på vägen dit såg vi några hundar som tog sin siesta på största allvar. Det finns tydligen en del herrelösa hundar på ön men vi märkte väl inte av det speciellt mycket, inte mer än att de skällde på nätterna men det kan ju lika gärna också vara hundar med ägare.




Dagen avslutades med poolhäng, glass och vin. Undrar om det var den kvällen vi var ut och åt på Pizzeria Ristorante Naye som bara låg en liten bit från huset också. Det var helt okej mat, jag tog pasta och Mårten, Annelie och Kim tog pizza. Ett litet mysigt ställe.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande