Maderia - Rabacal dalen

20 augusti tog vi flyget till Madeira. Det tog sin lilla tid men inte alltför farligt, flyget till Lissabon blev lite försenat men bytet i Lissabon gick hyffsat snabbt och enkelt.
Tror flygtiden mellan Arlanda och Lissabon var ungefär 4 timmar och mellan Lissabon och Madeira var det ca 1.30timmes restid.
Vi kom sent på kvällen, tror vi var framme vi huset ungefär vid midnatt då det tog ungefär en timme med hyrbilen från Funchal där flygplatsen på Madeira ligger, till Arco da Calheta där huset låg.
Vi åkte hem igen den 25 augusti, tidigt på morgonen, så det blev 4 heldagar på Madeira, vilket var perfekt!







 Vi hyrde ett hus via airbnb och fick tag på ett riktigt fint men pool, fin utsikt, bra plats för bilen, två badrum och 3 sovrum. Riktigt, riktigt fint!
 Utsikten från mitt och Kims sovrumsfönster. På nätterna hörde man syrsor, hundar och tuppar.






 Frukostutsikten gick då inte alls att klaga på.





 Första dagen på Maderia blev det en tur till vattenfallet Risco som ligger i Rabacal-dalen. Vi åkte med vår hyrbil och parkerade vid något som troligtvis var ett nedbrunnet gammalt bbq-hus eller något liknande. Vet inte om det betydde att det varit restaurang eller bara ett grillhus av något annat slag. Det hade tydligen varit bränder som härjat på Madeira några år tidigare.

Längs med vår tur rann det vatten i Levador som används för att forsla ut regnvatten till andra områden där vattnet behövs om jag förstått det rätt och jag har för mig att de byggdes av slavar på 1500 talet.










 Turen innehåll inte speciellt mycket höjdmeter, del blev lite jobbig stigning ibland men generellt sett så var turen ganska flack. Men den innehåll mycket vackra platser. Dock mötte vi en hel del folk på vissa ställen och det kunde bli rejält trångt tyvärr.





 Detta är alltså en Levada











 Här är då vattenfallet Risco och där var det väldigt mycket folk som satt och fikade och tog foton.




 Vi såg inte speciellt mycket blommor på ön, kanske hade de hunnit blomma över, det vet jag inte men jag har hört att Madeira ska vara en ö med mycket fina blommor på. Dock såg vi dessa väldigt stora och väldigt blå blommorna.

 Efter vattenfallet Risco så gick vi vidare mot annan riktning, kommer inte riktigt ihåg hur vi gick men vi hittade iallafall ett annat vattenfall som jag åtminstone tyckte var mycket finare och dessutom var det bara vi där. Verkar som att det var Risco som folk gick för att se.



 Både Kim och jag gjorde försök att ta oss närmare själva vattenfallet men vattnet var riktigt kallt och stenarna väldigt hala så varken han eller jag kom speciellt mycket närmare.
 Här är en halvdålig bild på en bro som även är en akvedukt, alltså en bro för vatten.










 Bilvägarna på Madeira är helt fantastiska! Backarna är sjukt branta men körbara, asfalten är fin och det finns vägar tamesjutton på de allra högsta bergen och då är det inga dåliga vägar där heller. Helt fantastiskt att man kan köra bil högt ovanför molnen. På bilden ovanför gjorde jag mig ett försök att visa på att vi har bilen ovanför molnen.

 Vi åt sedan middag på sea view restaurant vid Porto Moniz som ligger vid öns nordvästra spets. På bilden ser ni en bit av badet där också. Man har alltså byggt in badet kring gamla lavaformationer om jag förstod det rätt.
 Jag tyckte förrätten var riktigt god men min huvudmåltid var inte speciellt god, men tydligen är jag inte någon stor fiskälskare heller.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande