Triathlon träning

 Idag blev det triathlonträning hemma i Järvsö med Kim.  Vi åt frukost och packade med energidryck och gels och tog bilen ner till parkeringen vid kyrkan på kyrkön. Solen var uppe och vädret var oslagbart! Jag är fortfarande lite feg när det gäller vatten men vi tog oss i till slut. Hade såklart våtdräkter, uppblåsbara orangea "bojar" som är bra både för att synas för båtar och vila sig på och även orangea badmössor för att synas. Det åker en del båtar i älven så det är fördelaktigt om man syns.
Vi simmade mot kyrkbybadet och vände där, motströms dit och medströms hem. Våra klockor vill inte helt riktigt fixa gps kontakt men någonstans mellan 1500-1800m skulle jag nog säga att det blev. Det är ett tag sen jag simtränade ordentligt och tekniken sitter inte riktigt där, dessutom tycker jag det är otroligt äckligt att kolla ner i vattnet och det är helt mörkt. Får lite panik ibland, så jag brukar blanda mellan crawl och bröstsim. Men det känns ändå som att jag håller på att bli bättre, det är en vanesak och en träningssak helt enkelt, som så mycket annat. Men riktigt trevlig tur, lugnt på älven sådär på morgonkvisten, några fiskare ute och några som hade hunnit till stranden. Solen sken vackert igenom vattnet och på vägen tillbaka, medströms var det bitvis riktigt roligt att simma crawl!

Sedan var det alltså dags att ta av sig våtdräken och sätta sig på cykeln. Jag hade simmat med shortsen under våtdräkten för det tänkte jag göra även på tävling så det ville jag prova, och det var inga problem alls! Tror att jag kommer att göra så på lördagens tävling i Sundsvall att jag även simmar med tröjan under våtdräkten så jag blöter ner den då prognosen säger 34 grader varmt! :o

Jag har fått låna en tempocykeln av en kompis till mig och Kim som köpt ny. Har väl inte riktigt kommit överens med den ännu. Det är jobbigt att sitta så långt ner vid tempipinnarna och det känner verkligen på i nacken när man kollar upp efter vägen, men det är en vanesak. Jag har även problem med sadeln, som jag även har problem med på racern, måste försöka fixa någonting som fungerar för mig. Det ska inte vara problem att sitta på cykeln.
Cyklingen tar lite annorlunda på lårmuskulaturen sedan jag började cykla tempocykeln, vet inte exakt vad skillnaden är men sittställningen är ju lite annorlunda så det är ju inte alls konstigt. Men det vore fint om jag lyckas bli bekväm med tempocykeln då den höjer snitthastigheten jämförelsevis med racern.
Det blev 6mil på cykel med ett snitt på någonstans 31km/h.


Sista delen är ju alltså löpningen. Benen kändes relativt stumma efter cyklingen och kroppen trött men det jobbigaste var ändå att jag fick håll. Snitthastigheten var inte alls bra och jag som tycker jag blivit en helt okej löpare är inte alls nöjd, men träningen blev gjord iallafall och det är huvudsaken.
Det blev ca 8km med ett snitt på 6min/km. Jag vill ner till under 5min/km så det är bara att se till att göra arbetet för att komma dit, mer än så är det inte.
Det är sjukt att om 1 år ska vi göra laponia triathlon och IronMan Kalmar som har simning på strax under 4km, cykling på 18mil och sedan springa 42km. Motivationen dit är verkligen på topp, det gäller verkligen att hela tiden göra arbetet för att man sedan ska klara av prestationen.


 Såhär ser det ut där vi startade vår simning


Tempocykeln :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande