Rullskidor !


 Godmorgon!
Dessa bilder är det ett tag sen jag tog men jag har åkt en del rullskidor på senaste tiden. Det är så otroligt bra träning, jag känner verkligen hur ryggen och magen spänns och jag blir stabil och stark. Bättre träning för att förebygga ryggproblem får man nog leta efter. Vill man inte ha ryggproblem är det sagt att man ska träna bålstyrka, alltså ryggens - och magens muskler, många som tränar idag siktar mestadels på några av dessa muskler enbart istället för att jobba så att allihopa måste samverka och skapa en balans. 
Bildresultat för bålens musklerBildresultat för ryggmuskler
Källa: Fitnessskolan.se

Bra träning som funkar är annars att jobba med en pilatesboll. Men rullskidor är ju tusen gånger roligare och dessutom får man komma ut och flåsa lite friskluft ;)
Dock så kan det vara lite krångligt ibland att ta sig ut till bra ställen att åka på, i början när man är ny på skidorna och ännu inte riktigt hittat balansen vill man kanske ha en lugn väg med få backar så man får lära sig balansera lite i taget. Jag gjorde som så att jag först tog en rak väg, sen tog jag en med lite backar och det gick bra så då fortsatte jag och tog den värsta tänkbara vägen med flest och brantast backar och tränade bara på att bromsa och hålla balansen. Skitbra! Dock hade jag just den dagen naturligtvis glömt hjälmen men jag struntade helt enkelt i att ramla och så gick det bra :) Ingen hjärnskakning den dagen, jag är nöjd med mina två sen hästhoppnngen jag.. :p






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Offsesason

Nya mål

Påskfirande